Vakmanschap Warmtepompen

Duur van de warmtepomp training

5 dagen, incl. theorie en praktijk examen

Aantal deelnemers per warmtepomp training

8 deelnemers

Locatie van de warmtepomp training

Platinalaan 4, 's-Hertogenbosch

Programma's Vakmanschap Warmtepompen

• Monteur Warmtepomp (ZK)
  • Eerste Monteur Warmtepomp (ZK)
  • Eerste Monteur Warmtepomp All Electric (ZK)
  • Eerste Monteur Service en Onderhoud Warmtepomp (ZK)

Het volledige profieloverzicht, inclusief uitleg, vind je op de website van Vakmanschap Warmtepompen. Hier vind je tevens een praktische keuzehulp om te bepalen welk programma's jou het beste past.

Het beschreven programma op deze pagina betreft het Eerste Monteur Warmtepomp (ZK) programma! Andere programma's hebben een afwijkende opleidingsduur. Informeer via info@teb-vakschool.nl naar de mogelijkheden voor de overige programma's.

Het 5-daagse programma wat TEB aanbiedt is het totale traject wat u dient te volgen om uw InstallQ-erkenning te behalen. De 4-daagse training heb je nodig om je voor te bereiden op zowel het theorie-examen als het praktijkexamen.

Zonder Koudemiddelen

*ZK staat voor "Zonder Koudemiddelen".

De profielen omvatten standaardhandelingen voor verschillende warmtepompsystemen, inclusief hybridesystemen. Een koudemiddelen-certificaat is verplicht wanneer je aan de koude technische kant van de installatie werkt. Dit certificaat is wettelijk vereist en kan worden behaald bij bevoegde instanties, informatie hierover kan je opvragen bij info@teb-vakschool.nl.

De profielen omvatten geen handelingen met betrekking tot gekoppelde (gasverbrandings) apparatuur. Hiervoor kunnen extra eisen gelden, zoals Vakmanschap CO. Het behalen van deze certificaten maakt geen deel uit van dit vakbekwaamheidsprogramma.

Proces Vakmanschap WP (3)

Vakmanschap WP dagen (2)

Inhoud lesdag

• Symbolen en tekeninglezen
  • Componenten
  • Verschillende soorten warmtepompen
  • Schematische standaardopstelling
  • Processchema’s
  • Werkvoorbereiding
  • Klantcontact
  • Installatie opbouwen
  • Installatie in bedrijfstellen
  • Overdracht en uitleg van de installatie

Taal van het theorie examen

Duur van het theorie examen

120 minuten

Examenhulpmiddelen

Kladpapier, pen en rekenmachine.

De toets wordt digitaal gemaakt in een programma waar alle relevante documenten te raadplegen zijn.

TEB Vakmanschap Warmtepompen aanmelden

Voor wie is het Vakmanschap Warmtepompen?

Voor iedereen die werkzaamheden uitvoert omtrent het adviseren, ontwerpen, plaatsen/monteren, inregelen, onderhouden en inspecteren van de warmtepomp.

Bij het vaststellen van je vakbekwaamheid kun je verschillende profielen kiezen zodat dit altijd aansluit op je huidige werkzaamheden.

Is een Warmtepomp Certificaat verplicht?

Geregistreerd Vakmanschap is belangrijk omdat dit laat zien dat de vaardigheden voor een goed aangelegde en veilige installatie aantoonbaar zijn vastgesteld. Opdrachtgevers kunnen naar een Bewijs van Vakmanschap vragen.

Geregistreerd Vakmanschap is daarvoor een belangrijk en herkenbaar kwaliteitslabel voor registratie in het CRT en Vakpaspoort.

Subsidiemogelijkheden

Vanuit WijTechniek is er de Regeling Toekomstbestendige Installtietechniek (RTI).

Deze regeling geeft jouw organisatie de mogelijkheid om een grootschalige verandering in de organisatie door te voeren. Met deze regeling biedt Wij Techniek ondersteuning aan dit veranderproces en dragen we bij aan de scholingskosten, zodat medewerkers altijd de juiste vaardigheden hebben om met nieuwe technologieën aan de slag te gaan.

Met een goedgekeurd plan heb je recht op een tegemoetkoming in de kosten voor de ontwikkeling van je medewerkers. Dit zijn de vergoedingen en de bijbehorende maxima.

• maximaal 50% van de aangevraagde opleidingskosten
  • maximaal € 3.000 per werknemer (=50% van € 6.000 maximaal per werknemer)
  • maximum van 5% bovenop de scholingskosten voor de begeleiding omtrent het uitvoeren van het opleidingsplan
  • maximaal € 50.000 beschikbaar voor 1 organisatie (=50% van maximaal € 100.000 aan scholingskosten)

Kijk voor de volledige uitleg en mogelijkheden op de website van Wij Techniek.

Let op! Er is een beperkte subsidiepot. Er geldt "op=op".

Investering Vakmanschap Warmtepompen

Het totaalbedrag voor het traject Eerste Monteur Warmtepomp (ZK) bedraagt € 2.300,- excl. btw en daar is het Theorie-examen en Praktijkexamen bij inbegrepen plus catering. Als u gebruik maakt van de RTI-regeling zijn uw kosten voor dit traject € 1.155,- excl. btw p.p., uitleg betreffende de RTI-regeling vindt u hier boven. TEB Vakschool kan ondersteunen bij het aanvragen van de RTI-regeling. Maar, let op! Er geldt er is een beperkte subsidiepot, "op=op".

Informeer naar de mogelijkheden voor de overige trajecten via info@teb-vakschool.nl

Download brochure Vakmanschap