Gasketelwet en CO Bedrijfscertificering

Per 1 oktober 2020 is het bij wet verplicht dat bedrijven die werken aan gasverbrandingstoestellen
BRL 6000-25 gecertificeerd zijn. Denk hierbij aan reparaties, onderhoud en het in bedrijf stellen hiervan. Per 1 januari 2023 wordt dit ook gehandhaafd. TEB Vakschool kan u op diverse manieren helpen met de certificering of kan u voorzien van een passend advies. Echter adviseert TEB om nog even te wachten met actie ondernemen, omdat een aantal zaken nog niet 100% duidelijk is.

Indien u al een handboek bedrijfscertificering klaar hebt, dan kunt u zich aanmelden voor een audit bij bijvoorbeeld DEKRA of KIWA voor goedkeuring.

Maar er zal nog een groot aantal bedrijven zijn die nog niet gestart is met het optuigen van de bedrijfscertificering en het maken van het daarvoor bestemde handboek. Nu kunt u gebruik maken van het voorbeeld wat Techniek NL beschikbaar stelt als u daar lid bent. Als u geen lid bent van Techniek NL en u heeft dus niet de mogelijkheid om dit voorbeeld handboek te gebruiken, zijn er twee andere mogelijkheden.

Optie 1 – Indien u zelf uw handboek wilt maken en bijhouden

WORKSHOP: KWALITEITSHANDBOEK VOOR DE CO-CERTIFICERING

CO-certificatie.nl heeft een workshop ontwikkeld voor het vormgeven en creëren van een kwaliteitshandboek conform KIWA BRL K25000. Deze BRL K25000 is geschikt voor bedrijven die niet meer dan 30/40 monteurs in dienst hebben en is eenvoudiger van opzet dan de BRL 6000-25, maar wel rechtsgeldig wat betreft bedrijfscertificering voor de Gasketelwet. Voor meer informatie van CO-certificatie, klik hier.

De kosten bedragen € 795,- (excl. btw) per persoon. Wellicht dat de workshop toekomstig ook in op het kantoor van TEB in Tilburg georganiseerd kan worden. Heeft u hier interesse in, of wilt u daar vast meer informatie over, neem dan contact met ons op.

Optie 2 – Als kosten bedrijfscertificering niet in verhouding zijn met de grootte van uw bedrijf

CO-KEUR, DE PARAPLU-CONSTRUCTIE

CO-keur is een paraplu-constructie voor kleine ondernemingen die werkzaam zijn op het gebied van gasverbrandingsapparatuur. CO-keur heeft als onderneming een kwaliteitssysteem opgezet dat voldoet aan BRL 6000-25. Ook is de CO-keur app ontwikkeld waarmee een vakman zelf de kwaliteit van zijn werk vastlegt in een checklist. Als de app volledig ingevuld is, wordt voldaan aan de eisen uit de BRL.

Wat is het voordeel van deze werkwijze?

• De ondernemer hoeft geen eigen bedrijfscertificaat te halen. Dat scheelt een hoop gedoe, een hoop interne uren en veel kosten aan adviseurs en certificatie.
  • De ondernemer heeft geen eigen handboek dat hij moet bijhouden. Immers hij werkt onder het systeem van CO-keur. Het handboek van CO-keur is uiteraard beschikbaar. Dus hij is geen interen uren kwijt aan het bijhouden en updaten van het handboek.
  • De ondernemer wordt niet jaarlijks geaudit door een certificatie-instelling. Ook hier een fikse kosten besparing op certificatie-kosten én interne uren.
  • De ondernemer betaalt per ingevulde checklist. Deze kosten kunnen doorbelast worden aan de klant, maar dat is aan de ondernemer zelf om te bepalen.

Wat zijn de kosten?

Die zijn nog niet definitief vastgesteld. De ondernemer die aangesloten is bij CO-keur kan in de app een aantal credits bestellen. Deze kunt u eenvoudig via iDeal afrekenen. Afhankelijk van de hoeveelheid credits dat wordt afgenomen (zoals TEB nu denkt) wordt een bedrag van tussen € 5,- en € 7,- per checklist betaald. Mogelijk dat dit bij de installatie van een volledig nieuwe CV-ketel iets hoger komt te liggen. Het plakken van een goedkeur/afkeur sticker is een wettelijke verplichting. Deze stickers zal CO-keur ook gaan leveren, de kosten daarvan zijn nog niet bekend.

En dit zijn dan ook de enige kosten! Dus verder geen jaarlijkse lidmaatschapskosten, licentiekosten voor de software of auditkosten.

Als men geïnteresseerd is kan men contactgegevens achterlaten op www.co-keur.nl. Zij houden alle geïnteresseerden vervolgens via email op de hoogte van de ontwikkelingen.

Indien er nog vragen zijn betreffende dit traject, bedrijfscertificering Vakmanschap CO, dan kunt u contact opnemen met Erwin Cornelissen via e.cornelissen@teb-vakschool.nl.